fbpx

Zprávy

Výrobce elektromobilů Polestar a Candela se spojili za účelem výroby elektrických lodí 

Revoluce v oblasti elektrických plavidel je v plném proudu. Společnost Candela již vyrábí prémiová elektrická plavidla pro rekreační účely a nyní plánuje proniknout i na komerční trh. Švédská společnost Candela, někdy přezdívaná jako „Tesla oceánů“, patří k firmám, které stojí v čele revoluce elektrických vodních skútrů, jež je zhruba deset let pozadu za revolucí elektromobilů, v jejímž čele stojí automobilka Tesla. 

V roce 2019 uvedla Candela na trh svůj první prémiový model C-7, který označila za první elektrický člun s dostačujícím dojezdem a rychlostí, aby mohl rovnocenně konkurovat motorovým člunům poháněným fosilními palivy, a zároveň nabízí výhody, které dosud v dějinách námořní dopravy nebyly k mání. 

Minulý týden uzavřela Candela významnou dohodu o partnerství se švédským výrobcem elektromobilů Polestar Automotive Holding (PSNY 1,96 %), jehož akcie se začaly obchodovat v červnu. Toto partnerství je dalším motivem, proč by investoři měli zvážit nákup akcií Polestaru, bývalé jednotky švédské automobilky Volvo Cars, kterou aktuálně vlastní čínská skupina Geely Automobile Holdings. 


Prospěšné partnerství mezi Candelou a Polestarem  

V rámci dlouholetého partnerství bude automobilka Polestar dodávat společnosti Candela lithium-iontové baterie a nabíjecí systémy. „Tato týmová spolupráce představuje jednu z prvních přímých kooperací na světě v oblasti bateriových technologií mezi firmami z automobilového a námořního průmyslu“, jak se uvádí v tiskové zprávě firmy Polestar. 

Zakladatel a generální ředitel společnosti Candela Gustav Hasselskog označil Polestar za „vysněného partnera“. Podle něj spojení technologie hydroplánů od společnosti Candela s vysokokapacitními bateriemi od Polestaru umožní oběma podnikům urychlit hromadnou distribuci elektrických člunů. 


Candela a její revoluční technologie hydrofilů 

Technologie elektrických hydrofilů od společnosti Candela je tajnou ingrediencí, která jejím prémiovým člunům umožňuje urazit na jedno nabití výrazně větší vzdálenost než konkurenční elektrické čluny. Tato technologie přináší cestujícím i další výhody, jako je například pohodlnější jízda. 

Počítačem řízené hydrofily vynášejí trup (nebo tělo) člunů Candela nad vodní hladinu, což vede až k 80 % nižší spotřebě energie při vysokých rychlostech ve srovnání s tradičními motorovými čluny. Toto snížení spotřeby energie se promítá do výrazně delšího dojezdu na jedno nabití než u elektrických člunů s podobnými bateriemi. 

Lodě od Candely sice vypadají, že létají nad vodou, ale ve skutečnosti tomu tak není. Konstrukce připomínající křídla hydroplánů, které jsou zasouvací, je ponořená do vody, jakmile jsou lodě v režimu plavby. 


Vlajkové modely lodí značky Candela  

Společnost Candela, která vyrábí své lodě ve Švédsku, dodala v letech 2019–2021 32 modelů C-7. Tento menší model byl vyroben na zakázku a měl sloužit jako jakýsi testovací koncept. Model C-8, který je větší a výkonnější, je novou generací lodi a je určena k sériové výrobě. Toto luxusní plavidlo má kapacitu pro 8 cestujících a lůžka pro dva dospělé a dvě děti. 

Model C-8 s více než 150 prodanými kusy je v současnosti nejprodávanějším elektrickým plavidlem v Evropě, jak tvrdí společnost Candela. Špičková technologie a komfort nejsou levnou záležitostí. Cena modelu C-8 začíná na 280 000 eurech, a díky posilujícímu dolaru se nyní pohybuje kolem 280 000 dolarů i pro americké kupce.  

Pro většinu lidí je to mimořádně vysoká cena, ale podle společnosti Candela se pohybuje ve stejné cenové hladině jako jiné obdobně velké luxusní lodě. Celkové náklady na vlastnictví lodi C-8 by navíc měly být výrazně nižší než u srovnatelné luxusní lodě spalující fosilní paliva. Elektrické lodě vyžadují méně údržby a jejich „palivo“, tedy elektřina je výrazně levnější. 

Model C-8 je poháněn lithium-iontovou baterií o kapacitě 44 kWh. Má dojezd kolem 92 km a při rychlosti 24 uzlů za hodinu dosahuje maximální rychlosti až 30 uzlů (asi 56 km za hodinu).  

Při nepřetržitém provozu velkou rychlostí vydrží C-8 na jedno nabití něco málo přes dvě hodiny. Mnoho jachtařů během svých výletů z různých důvodů zpomaluje nebo jede na volnoběh, tudíž typický výlet může trvat výrazně déle, než bude potřeba dobíjení. 

Pro představu, standardní model sedanu od Tesly (Model 3) má kapacitu baterie přibližně 60 kWh a dojezd 438 km. Ještě v letošním roce plánuje společnost Candela vstoupit na komerční trh, a to uvedením svého taxi člunu P-8 Voyager a elektrického trajektu P-12. 


Beth McKenna  
The Motley Fool  

Sdílet

Další zprávy

Stáhněte si e-booky ZDARMA!

ZDARMA

Nejčtenější

Chci zaslat e-booky na můj email

Registrace

Osobní schůzka