fbpx

Zprávy

XPeng a jeho 5 nejvýznamnějších metrik za poslední čtvrtletí. Které to jsou?  

Čínský výrobce elektromobilů XPeng (XPEV -2,67 %) nedávno zveřejnil výsledky za druhé čtvrtletí a investory nijak nepotěšil. Po zveřejnění hospodářských výsledků srazili investoři společnosti XPeng cenu jejích akcií o 10 % směrem dolů. Proč došlo k tak razantní reakci? 

Investoři si totiž všimli některých ukazatelů týkajících se dodávek, hrubé marže, vývoje vozů a zjistili, že růst automobilky se zpomaluje. Pojďme se podívat na pět důležitých metrik za poslední kvartál společnosti XPeng, abychom si udělali jasný přehled o tom, co se s touto čínskou automobilkou děje.  


Tržby ve výši 1,1 miliardy dolarů 

Tržby XPengu se oproti předchozímu čtvrtletí zvýšily o 97 % na 1,1 miliardy dolarů. Takto výrazný růst by za běžných okolností investory velmi potěšil, ale tento obrovský nárůst je doprovázen menším zádrhelem.  

To proto, že ve druhém kvartále roku 2021 XPeng svůj sedan modelu P5 nezačal prodávat. Společnost zahájila jeho prodej až v září, tudíž tržby za druhé čtvrtletí roku 2021 nezahrnují žádné výnosy z prodeje tohoto vozidla.  

Kromě toho se tržby Xpengu v meziročním srovnání nezměnily. U takto mladé, dynamicky se rozvíjející elektromobilové společnosti by měly tržby výrazně růst jak na meziroční, tak na mezikvartální bázi.  


Nárůst objemu dodávek o 98 % 

Podobně jako tržby se i dodávky ve druhém čtvrtletí téměř zdvojnásobily a dosáhly čísla 34 422. To je opět na první pohled impozantní přírůstek, ale zahrnuje i prodeje sedanu řady P5, který se v předchozím čtvrtletí neprodával.  

Pokud se podíváme na průběžné dodávky vozů na trh, není situace zdaleka tak růžová. Dodávky vozů ve skutečnosti klesly o 139 vozů oproti předchozímu kvartálu. Za to lze ovšem vinit přísnou čínskou politiku nulového výskytu kovidu, neboť společnost XPeng musela kvůli uzavírkám pozastavit částečně výrobu. 

„Naše dodávky si ve druhém čtvrtletí udržely silnou dynamiku růstu navzdory nevídaným okolnostem, které přinesl opětovný výskyt koronaviru v některých oblastech Číny,“ uvedl v tiskové zprávě generální ředitel He Xiaopeng.  


Čistá ztráta dosáhla částky 403 milionů USD 

Čistá ztráta společnosti XPeng se v tomto čtvrtletí prohloubila na 403 milionů dolarů oproti ztrátě 185 milionů dolarů v předchozím kvartále. Součástí problému je nárůst výdajů. Odbytové, režijní a administrativní náklady se ve sledovaném čtvrtletí zvedly o téměř 62 % na 248 milionů dolarů.  

Vedení firmy uvedlo, že na vině jsou vyšší výdaje na marketing, propagaci a reklamu na podporu prodeje vozidel a také náklady spojené s provozováním distribuční sítě firmy.  


Marže z prodeje vozidel kolem 9,1 %  

Marže z prodeje vozidel, kterou společnost definuje jako hrubý zisk se ve čtvrtletí snížila na 9,1 % z 11 % v předchozím čtvrtletí. Problémem byly rostoucí výrobní náklady, včetně nákladů na výrobu baterií.  

Firma se pokusila kompenzovat část rostoucích nákladů zvýšením cen vozidel, a to začátkem letošního roku, ale nezdá se, že by nárůst cen byl dostatečný na to, aby vykompenzoval náklady.  

„Mezičtvrtletní pokles byl způsoben zejména navýšením nákladů na výrobu baterií, které bylo částečně kompenzován nárůstem tržeb v důsledku úpravy prodejních cen,“ uvedl Dennis Lu, viceprezident společnosti XPeng zodpovědný za oblast financí. 


Odhadována dodávka vozidel kolem 31 000 kusů 

Vedení společnosti XPeng uvedlo, že dodávky vozů za třetí čtvrtletí se budou pohybovat v rozmezí 29 000 až 31 000 kusů, což představuje meziroční nárůst o pouhých 17 %.  

To pro firmu vyrábějící elektromobily není zrovna výrazný růst a investoři by měli zbystřit. Na otázku, zda jsou pomalejší dodávky vozidel způsobeny restrikcemi v dodavatelském řetězci nebo klesající poptávkou ze strany zákazníků, reagoval viceprezident Brian Gu: „Toto oslabení je způsobeno především sezónními výkyvy, ale také kontrolními zásahy v rámci kovidového opatření.“ 


Sektor elektromobilů je poměrně kolísavý  

Ne všechny čtvrtletní výsledky společnosti XPeng byly špatné, nicméně investoři by nyní měli být obezřetní, než začnou investovat do tohoto čínského výrobce elektromobilů.  

Celé odvětví výroby elektromobilů trpí výpadky v dodavatelském řetězci a rostoucími náklady, ale potíže společnosti XPeng navíc zhoršují přísné restrikce v Číně. Výsledek se již projevil na výsledcích hospodaření a celkových dodávkách vozidel. 


Chris Neiger 
The Motley Fool  

Sdílet

Další zprávy

Stáhněte si e-booky ZDARMA!

ZDARMA

Nejčtenější

Chci zaslat e-booky na můj email

Registrace

Osobní schůzka