Za poslední dva roky investoři zaznamenali řadu oblíbených akcií, které se dočkaly široce medializovaného splittingu. Například Amazon dokončil 6. června štěpení akcií v poměru 20:1, Shopify plánuje 28. června split akcií v poměru 10:1 a Alphabet (GOOG 1,15 %) plánuje 15. července provést split akcií v poměru 20:1.
Historicky je split akcií signálem důvěry managementu ve schopnost společnosti nadále růst, a rovněž investoři se stávají více optimističtí. Nedávná studie publikovaná americkou Bank of America (BofA) o firmách, které provedly štěpení svých akcií, zjistila, že v průměru výrazně překonaly výkonnost celého trhu v období 12 měsíců po provedeném splittingu.
Zkušení investoři však dobře vědí, že dělení akcií nijak reálně nemění jejich vnitřní hodnotu. Pouze nakrájí velký koláč na několik stejně velkých kusů. Na základě studie od BofA lze předpokládat, že se krátkodobí investoři budou zřejmě vrhat na akcie Alphabetu a doufat v okamžitou návratnost investice.
Dlouhodobí investoři by ovšem měli brát v potaz skutečnost, že kromě nadcházejícího štěpení akcií v poměru 20:1 existuje spousta jiných, mnohem relevantnějších důvodů, proč zrovna investovat do akcií společnosti Alphabet.
Alphabet: Tržby z reklam v ohrožení?
Alphabet je třetí největší společností v USA z hlediska tržní kapitalizace (za prvním Applem a druhým Microsoftem). Mateřská firma dominantních značek, jako jsou Google a YouTube, dosáhla této velikosti s významnou podporou miliardových příjmů z reklamy, které každoročně generuje.
Vzhledem k tomu, že je Alphabet značně závislý na příjmech z reklamy, mohou být jeho akcie kolísavé, jsou-li příjmy z reklamy oslabené, jako je tomu například v době hospodářské recese. Z historického kontextu v obdobích recese podniky většinou omezují své reklamní rozpočty. Vzhledem k tomu, že zhruba 80 % příjmů společnosti Alphabet pochází z reklamy, znamená to pro ni nepříznivý faktor.
Jestliže inzerenti budou redukovat své rozpočty, zbývající prostředky se budou více koncentrovat do efektivnějších kategorií reklam (jako je online vyhledávání nebo krátká videa). Google a YouTube mají obrovské publikum se snadno čitelnými reklamními daty. Firmy mohou tak omezit své výdaje na reklamu, ale cílené reklamy jsou stále hodnotné.
Alphabet: Solidní finanční výsledky
I v náročném období, které přišlo v prvním kvartále, se společnosti Alphabet podařilo meziročně navýšit tržby o 23 % a zároveň dosáhnout 30% provozní marže. Volný peněžní tok činil ve výši 15,3 miliardy dolarů, a to i při vynaložení investičních výdajů ve výši téměř 10 miliard dolarů.
Tyto ukazatele jsou zdůrazněny v rozvaze společnosti Alphabet, která je velmi působivá: 134 miliard dolarů v hotovosti a obchodovatelných cenných papírech oproti dluhu ve výši pouhých 14,8 miliardy dolarů. I kdyby tržby Alphabetu z reklamy klesaly, firma je v dostatečně stabilní finanční kondici, aby to do dalšího období hospodářského vzestupu zvládla.
S poměrem ceny k zisku 19,15 je Alphabet jen o něco málo dražší než index S&P 500 s 18,5násobkem zisku. V porovnání s ostatními technologickými giganty, jako je Microsoft s 25,5násobkem nebo Apple s 21,1násobkem zisku, je Alphabet za tyto ceny skutečně výhodnou koupí.
Alphabet: Další katalyzátory růstu
Existují logické důvody, proč firmy uskutečňují splity akcií, které nemají nic společného se zvýšením ceny akcií. Firma může tak snáze využívat své akcie k odměňování svých zaměstnanců, a to prostřednictvím opcí a motivačních stimulů. Nižší cena za akcii může zpřístupnit možnosti investování drobnějším investorům.
Kromě toho má Alphabet připravený plán zpětného odkupu akcií v hodnotě 70 miliard dolarů. Při dnešních nízkých cenách získává vedení Alphabetu za každou odkoupenou akcii více peněz. Snížení počtu akcií je pro investory příznivé, neboť zisk na akcii se zvýší, pokud se při výpočtu zohlední menší počet akcií.
Nákup akcií Alphabetu kvůli splitu není tou nejhorší investiční strategií, nicméně existují i lepší důvody, proč zrovna nakoupit jeho akcie. Alphabet je lídrem v oboru, který je schopen přečkat i tu nejnáročnější recesi. Investoři s tříletým až pětiletým investičním horizontem by měli tak zvážit, zda již dnes nakoupit akcie této ocelové stálice.
Keithen Drury
The Motley Fool