fbpx

Zprávy

Obuvnický gigant Nike našel recept, jak účinně vyzrát nad inflací 

Společnost Nike dosáhla ve svém třetím fiskálním kvartálu lepších výsledků, než se původně očekávalo. Díky silnému brandu, který přispívá k vyšším maržím v rámci digitálního prodeje, se jí daří překonávat inflační tendence.  

Akcie společnosti Nike (NYSE: NKE) se od začátku roku propadly o 20 %, ale v době psaní tohoto článku vzrostly o 2,5 %. Nike tak dokázal překonat odhady tržeb a zisku na akcii a jeho vedení navzdory inflačním tlakům a překážkám v dodavatelském řetězci, dokázal zopakovat svůj celoroční výhled. 

Vyšší náklady na dovoz zboží z výrobních závodů ze zámoří vyvolaly pochybnosti o krátkodobé rentabilitě, ale nedávné hospodářské výsledky společnosti Nike svědčí o tom, že poptávka po jejích produktech je dostatečná na to, aby tuto inflační bouři překonala. 


Solidní marže  

Vzhledem k tomu, že tržby meziročně vzrostly o 8 % na měnově nezávislé bázi, je zřejmé, že spotřebitelé stále rádi nakupují bez ohledu na inflaci. Takové tempo růstu není daleko od úrovně z doby před pandemií, kdy Nike vykázal ve srovnatelném kvartálu fiskálního roku 2019 měnově upravený nárůst tržeb o 11 %. 

Především hrubá marže se ve sledovaném čtvrtletí zvýšila o 100 bazických bodů na 46,6 %. Vedení firmy tento výsledek přisuzuje především zlepšení marže v divizi Nike Direct a většímu podílu prodeje za plné ceny. Z komentářů vedení společnosti během hovoru k hospodářským výsledkům vyplývá, že v blízké budoucnosti je možné další navýšení marží.  

Divize Nike Direct, která zahrnuje online prodej a kamenné prodejny Nike, zaznamenala 17% nárůst tržeb, zatímco tržby z e-commerce vzrostly o 22 % oproti předchozímu kvartálu. Dvouciferný růst v rámci e-commerce s vysokou marží by mohl v dlouhodobém horizontu dále zvýšit hrubou marži. 


Překonávání krátkodobých překážek 

Jedinou nepříznivou částí zprávy byl pokles zisku na akcii o 3 %. To však bylo způsobeno především vyšší mírou zdanění. Výnosy společnosti Nike před zdaněním vzrostly o 2 %. Zisk rostl pomaleji než tržby kvůli vyšším provozním nákladům na marketing, mzdovým nákladům a digitálnímu marketingu na posílení poptávky. 

Investoři si hlavně mohou oddechnout, že Nike tolik neutrpěl kvůli vyšším nákladům v dodavatelském řetězci, což bylo hlavní obavou při vstupu do nového čtvrtletí. Vedení rovněž informovalo, že všechny výrobní závody ve Vietnamu jsou v plném provozu a téměř všichni dodavatelé fungují jako obvykle bez jakéhokoliv omezení. 

Navíc společnost vidí, že se zásoby začínají postupně doplňovat, ale současně upozorňuje, že přepravní lhůty zůstávají i nadále prodlužovány. Navzdory těmto prodlevám vedení podniku stále očekává, že tržby za fiskální rok 2022 (který končí v květnu) vzrostou oproti loňskému roku o jednociferné číslo a hrubá marže se za celý rok zvýší o 150 bazických bodů. 

Investoři, kteří vlastní akcie Nike, by měli mít klidné svědomí, neboť tato prvotřídní značka může dosahovat solidních obchodních výsledků i při prudkém nárůstu inflace. 


John Ballard  
The Motley Fool   

Sdílet

Další zprávy

Stáhněte si e-booky ZDARMA!

ZDARMA

Nejčtenější

Chci zaslat e-booky na můj email

Registrace

Osobní schůzka