Společnost Nike dosáhla ve svém třetím fiskálním kvartálu lepších výsledků, než se původně očekávalo. Díky silnému brandu, který přispívá k vyšším maržím v rámci digitálního prodeje, se jí daří překonávat inflační tendence.
Akcie společnosti Nike (NYSE: NKE) se od začátku roku propadly o 20 %, ale v době psaní tohoto článku vzrostly o 2,5 %. Nike tak dokázal překonat odhady tržeb a zisku na akcii a jeho vedení navzdory inflačním tlakům a překážkám v dodavatelském řetězci, dokázal zopakovat svůj celoroční výhled.
Vyšší náklady na dovoz zboží z výrobních závodů ze zámoří vyvolaly pochybnosti o krátkodobé rentabilitě, ale nedávné hospodářské výsledky společnosti Nike svědčí o tom, že poptávka po jejích produktech je dostatečná na to, aby tuto inflační bouři překonala.
Solidní marže
Vzhledem k tomu, že tržby meziročně vzrostly o 8 % na měnově nezávislé bázi, je zřejmé, že spotřebitelé stále rádi nakupují bez ohledu na inflaci. Takové tempo růstu není daleko od úrovně z doby před pandemií, kdy Nike vykázal ve srovnatelném kvartálu fiskálního roku 2019 měnově upravený nárůst tržeb o 11 %.
Především hrubá marže se ve sledovaném čtvrtletí zvýšila o 100 bazických bodů na 46,6 %. Vedení firmy tento výsledek přisuzuje především zlepšení marže v divizi Nike Direct a většímu podílu prodeje za plné ceny. Z komentářů vedení společnosti během hovoru k hospodářským výsledkům vyplývá, že v blízké budoucnosti je možné další navýšení marží.
Divize Nike Direct, která zahrnuje online prodej a kamenné prodejny Nike, zaznamenala 17% nárůst tržeb, zatímco tržby z e-commerce vzrostly o 22 % oproti předchozímu kvartálu. Dvouciferný růst v rámci e-commerce s vysokou marží by mohl v dlouhodobém horizontu dále zvýšit hrubou marži.
Překonávání krátkodobých překážek
Jedinou nepříznivou částí zprávy byl pokles zisku na akcii o 3 %. To však bylo způsobeno především vyšší mírou zdanění. Výnosy společnosti Nike před zdaněním vzrostly o 2 %. Zisk rostl pomaleji než tržby kvůli vyšším provozním nákladům na marketing, mzdovým nákladům a digitálnímu marketingu na posílení poptávky.
Investoři si hlavně mohou oddechnout, že Nike tolik neutrpěl kvůli vyšším nákladům v dodavatelském řetězci, což bylo hlavní obavou při vstupu do nového čtvrtletí. Vedení rovněž informovalo, že všechny výrobní závody ve Vietnamu jsou v plném provozu a téměř všichni dodavatelé fungují jako obvykle bez jakéhokoliv omezení.
Navíc společnost vidí, že se zásoby začínají postupně doplňovat, ale současně upozorňuje, že přepravní lhůty zůstávají i nadále prodlužovány. Navzdory těmto prodlevám vedení podniku stále očekává, že tržby za fiskální rok 2022 (který končí v květnu) vzrostou oproti loňskému roku o jednociferné číslo a hrubá marže se za celý rok zvýší o 150 bazických bodů.
Investoři, kteří vlastní akcie Nike, by měli mít klidné svědomí, neboť tato prvotřídní značka může dosahovat solidních obchodních výsledků i při prudkém nárůstu inflace.
John Ballard
The Motley Fool